چنین چیزی به هیچ شکل و فرمی در اسناد سونی، قوانین و گفتههای این شرکت درباره پلی استیشن وجود ندارد! درست متوجه شدید، حسابهای ظرفیتی یا آنطور که بیشتر باب میل جامعه و البته فروشندگان است، «اکانتهای ظرفیتی» هرگز از سمت سونی نامگذاری، معرفی و عرضه نشدهاند. این اکانتها تحت شرایط مختلف و با توجه به قواعدی که سونی برای کنسولهای بازی پلی استیشن ۴ و ۵ تدارک دیده است، تهیه و به فروش میرسند.
حسابهای هکی که اساساً از نام آنها میتوان حدس زد نیز شرایطی مشابه دارند و سونی نه تنها استفاده از آنها را پیشنهاد نمیکند بلکه به شدت بر مواضع خود مبنی بر مبارزه با افرادی که قوانین را نادیده میگیرند، ایستاده است.
با این وجود در دورهای که خرید بازی در هر حالتی اعم از فیزیکی، دیجیتال و دست دوم عملی دشوار و هزینهبر محسوب میشود این حسابها چه قانونی و چه غیرقانونی به محبوبیت دو چندانی دست یافتهاند.
بسیاری از کاربران بدون اطلاع از ماهیت این حسابها، دست به خریدها و اقداماتی میزنند که برگشتپذیر نیستند و یا برخلاف میل آنها رقم میخورند. ما در این مقاله نه تنها در رابطه با ساز و کار این حسابها توضیح میدهیم بلکه بهترین روشها را در اختیار تمام بازیکنان کنسولهای پلی استیشن که به خوبی از زوایا و پشت پرده حسابهای مختلف این پلتفرم محبوب اطلاع ندارند، قرار خواهیم داد.
گفتنی است که در نگارش این مقاله از اطلاعات یک مقاله مفید دیگر در این زمینه یعنی روشهای تهیه ارزانتر بازیها نیز استفاده شده است. پیشنهاد میشود برای درک ساز و کار تمام روشهای اقتصادی تهیه و تجربه بازیها روی همه پلتفرمها ابتدا مقاله ذکر شده را مطالعه کنید. با این حال، مقاله پیشرو بدون نیاز به پیشنیازی بهخصوص، تمام اطلاعات مربوط به اکانتهای پلی استیشن ۴ و ۵ را ارائه میدهد.
اکانتهای ظرفیتی، اشتراکی و قانونی پلی استیشن
این روش، طی سالهای گذشته به دلیل مقرون به صرفه بودن، محبوبیت بسیاری یافته است اما از آنجایی که اکنون ما در یک شرایط جنگی و ناجوانمردانه سیر میکنیم، حتی سهیم شدن چند نفر در خرید یک اثر، باز هم اقتصادی نیست!
به هر حال، کاربر معمولاً ۲ راه عمده پیش رو دارد؛ یا با دوستان خود شراکت تشکیل داده و به خرید بازیها بپردازد و یا از واسطهها کمک بگیرد. در وهله اول، استفاده از پتانسیل دوستان بسیار روش پسندیدهای است و معمولاً اگر در انتخاب دوست یا دوستان خود، دقت کافی به خرج داده باشید، از لحاظ مالکیت حساب یا بازی به مشکل نخواهید خورد.
افزون بر این که میتوان به ترتیب به تجربه بازی مذکور پرداخت، اکثر پلتفرمها در حال حاضر اجازه استفاده همزمان را در اختیار بازیکنان قرار میدهند. در این حالت میتوان از تعداد افرادی که به حساب دسترسی دارند اطمینان حاصل کرد (البته اگر دوست نابابی نداشته باشید!) و بدون پرداخت مزایا به واسطههای دیگر، از تجربه بازیها به صورت قانونی لذت برد.
از طرفی، استفاده از واسطهها نیز همیشه در میان بوده است. این واسطهها با خرید یک حساب و مدیریت روی آنها، تا حد زیادی میتوانند حتی بهتر از دوستان شما ظاهر شوند و پشتیبانی خوبی را هم به نمایش بگذارند. با این حال، تمام واسطهها معتبر نیستند و چون درباره یک محصول دیجیتال و ملاقات مجازی صحبت میکنیم، ریسک نافرجام انجام هر معامله و تراکنشی نیز افزایش مییابد.
عدم اطمینان از پشتیبانی طولانی مدت نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است که بدون تکرار و آزمایش نمیتوان به درک خوبی از آن دست یافت. به هر حال این روش از لحاظ قانونی و از لحاظ منطقی هیچ مشکلی ندارد و چه بسا که استفاده از آن میان اعضای خانواده، حتی در کشورهای توسعه یافته نیز رونق بسیاری دارد.
نهایتاً مهم نیست که آیا شما شخصاً با دوستان خود به صورت اشتراکی به تهیه بازی خواهید پرداخت یا از مزایای یک واسطه بهره خواهید برد. به هر حال این اکانتها مبتنی بر اشتراک هستند و به هر نحو باید در نظر داشته باشید که کاهش هزینه یک بازی در چنین حسابهایی و ظرفیتهای مختلف آن، مستقیماً به تقسیم هزینه مابین چند نفر باز میگردد.
اما چطور چنین چیزی رقم میخورد؟ ظرفیت اول، دوم و سوم بر چه اساسی نامگذاری شدهاند؟
-
ظرفیت دوم
ابتدا به ظرفیت دوم میپردازیم زیرا این ظرفیت همان چیزی است که کاربران در حالت عادی روی حسابهایشان با آن مواجه هستند. زمانی که شما یک حساب جدید روی پلی استیشن خود میسازید و یا با حسابی که از قبل وجود دارد روی آن وارد میشوید، از شما سوال میشود که آیا قصد دارید از این دستگاه به عنوان پلی استیشن اصلی خود استفاده کنید یا خیر؟
معمولاً کاربران با فعال کردن این ویژگی، اجازه میدهند برخی از قابلیتهای حساب برای دستگاه مذکور و در نتیجه سایر حسابهای موجود روی آن پلی استیشن فعال شود. برای مثال تمام بازیها و مجموعاً محتوای دیجیتالی که شما روی این حساب شخصی ثبت کردهاید، برای تمام کاربران آن پلی استیشن در دسترس قرار میگیرد و همه با حساب خود میتوانند روی همان دستگاه به تجربه بازیها و یا استفاده از آن محتوایی بپردازند که پیشتر توسط حساب شما تهیه شده است.
این حسابها با نام اکانتهای ظرفیت ۲ در ایران معامله میشوند. اگر شما و یک شریک دیگر مانند دوستتان به صورت اشتراکی اقدام به تهیه بازیها کنید، تنها یک نفر میتواند مالکیت ظرفیت اصلی یعنی ظرفیت دوم را داشته باشد.
همچنین فروشندگان نیز این ظرفیت را با قیمت بالاتری به فروش میرسانند چون حساب اصلی همین ظرفیت محسوب میشود، به شما ویژگیهای یک حساب کامل را ارائه میکند و همچنین سایر ظرفیتها به آن وابسته هستند.
شما با تهیه این ظرفیت قادر هستید افزون بر تجربه بازی روی تمام حسابهای دستگاه، تروفیهای مربوط به بازیها را نیز در حسابهای دیگر ذخیره کنید. به این ترتیب معمولاً فروشندگان با تهیه ارز و یا شارژ کردن یک حساب تازه پلی استیشن، از آن برای خرید یک بازی استفاده میکنند تا بتوانند با ارائه آن به چند نفر، هزینه و سود خود را جبران کنند و در عین حال قوانین سونی را نیز زیر پا نگذارند.
حالا شما با خرید این حساب که تنها دارای یک بازی قانونی است، میتوانید به آن دست یابید اما همانگونه که اشاره شد، مالکیت کامل این حساب متعلق به شما نیست و نمیتوان از آن به عنوان یک حساب شخصی یاد کرد. به همین دلیل حتی کاربرانی که خواهان ثبت تروفیها و پیشرفتهایشان در حساب شخصی هستند، از این ظرفیت در کنار حساب اصلی خود روی یک دستگاه استفاده میکنند.
بسیاری از ما با استفاده از حسابهای خودمان این فرایند را انجام میدهیم. اگر اعضای خانواده شما خواهان تجربه بازیهایی باشند که شما روی حسابتان به آنها دسترسی دارید، با ساخت یک حساب جدید روی همان دستگاه، به سادگی به تجربه بازیها بدون محدودیت میپردازند.
تا به اینجا ما صرفاً به یک ظرفیت پرداختیم اما تاکنون بارها اشاره کردهایم که این اکانتها اشتراکی هستند؛ چه اتفاقی برای سایر شرکا و ظرفیتهای متعلق به آنها رخ میدهد؟
-
ظرفیت سوم
چند سطر پیش اشاره کردیم زمانی که حساب جدیدی را وارد پلی استیشن میکنید، این سوال از شما پرسیده میشود که آیا مایل به استفاده از این دستگاه به عنوان دستگاه اصلی حساب هستید یا خیر.
این سوال بنا به دلایلی پرسیده میشود. یکی از مهمترین آنها، ارائه یک تجربه مناسب برای کاربر با توجه به شرایط مختلف است. ممکن است شما حین مسافرت در خانه یکی از دوستان و یا آشنایان تصمیم بگیرید از حساب خودتان استفاده کنید.
در این شرایط پلی استیشن ۴ و یا پلی استیشن ۵ دوستتان، دستگاه اصلی شما محسوب نمیشود و احتمالاً شما هم نمیخواهید تمام محتوای شخصیای را که برای آن پول خرج کردهاید و حتی اطلاعات خصوصی، پیامها و … را به آسانی در اختیار دیگران قرار دهید.
در این شرایط سونی پیشنهاد میدهد که به هیچ عنوان چنین قابلیتی را فعال نکنید و به سوال یاد شده پاسخ خیر دهید. به این ترتیب اکانت شما روی آن دستگاه تنها برای خودتان در دسترس قرار میگیرد و کاربران دیگر که از اکانتهای موجود در آن دستگاه استفاده میکنند، نمیتوانند از بازیهای شما استفاده کنند.
به این صورت اکانت شما اکنون روی دو دستگاه مختلف وارد شده است. سونی به صورت همزمان تنها اجازه میدهد یک دستگاه به عنوان پلی استیشن اصلی یک حساب تنظیم شود. از سوی دیگر به صورت همزمان تنها دو دستگاه میتوانند از یک حساب استفاده کنند.
اکنون دستگاه خودتان هنوز هم به عنوان پلی استیشن اصلی حساب شناخته میشود و دستگاه پلی استیشن دوست حاوی اکانتی است که تنها میتوان به صورت آنلاین فارغ از بازیها به استفاده از محتوای آن پرداخت.
دلیل این موضوع بسیار ساده است. در صورتی که شما آنلاین باشید، سونی میتواند همواره وجود لایسنس بازی را چک کند و اجازه دهد که شما به کار خود ادامه دهید.
بنابراین در این ظرفیت هم میتوان بازیها را دانلود کرد ولی فقط و فقط از طریق همان اکانت و به صورت آنلاین میتوان وارد آنها شد. این موضوع دقیقاً به معنای عدم ذخیره پیشرفت شما روی اکانتهای دیگر دستگاه و همچنین عدم امکان تجربه بازی با آن اکانتهاست. اگر ظرفیت سوم را تهیه کنید، تنها باید داخل خود اکانت مربوطه به تجربه بازیها بپردازید.
با توجه به منطقی که بالاتر توضیح دادیم، از نظر سونی دلیلی هم ندارد که چنین قابلیتهایی در ظرفیت سوم وجود داشته باشند. اگر در شراکت با دوستتان تصمیم بر این شد که ظرفیت سوم در اختیار شما قرار بگیرد، فارغ از نظر سونی، باید این موارد را در نظر داشته باشید.
فروشندگان ظرفیت دوم را در اختیار کسی قرار میدهند که به ذخیره پیشرفت و امکان تجربه بازی در اکانت شخصی خود اهمیت میدهند. اما ظرفیت سوم در اختیار کسانی قرار میگیرد که صرفاً به دنبال تجربه بازیها هستند. برخی بازیهای معدود از جمله نسخههای مختلف FIFA در این ظرفیت این اجازه را میدهند که روی حساب شخصی خود به تجربه بازی بپردازید اما این مورد همهگیر نیست.
هم ظرفیت دوم و هم ظرفیت سوم با توجه به ماهیتشان قابلیت خرید و فروش را شامل میشوند و شما میتوانید پس از تجربه بازیها، آنها را به خود فروشنده و یا به سایر دوستان و آشنایان بفروشید.
-
ظرفیت اول
اما ظرفیت اول چیست؟ این ظرفیت با وجود آن که در فروش حسابهای اشتراکی، قانونی محسوب میشود و شما را با مشکلی مواجه نخواهد کرد اما در قوانین سونی به رسمیت شناخته نمیشود.
افزون بر این، ظرفیت اول عجیبترین نامگذاری در تمام ظرفیتهای موجود را دارد و به نظر میرسد منطق خاصی پشت آن نبوده است و تنها طی مرور زمان دهان به دهان چرخیده تا جایی که امروز همه نام آن را شنیدهاند.
در این ظرفیت، از روشی که در ظرفیت دوم توضیح دادیم استفاده میشود. یعنی شما نام کاربری و رمز یک حساب را دریافت میکنید و میتوانید دستگاه را به عنوان پلی استیشن اصلی حساب تنظیم کنید. حساب وارد دستگاه شما میشود و شما قادر به استفاده از تمام مزایای ظرفیت دوم خواهید بود. با این حال زمان بسیار محدودی به شما اختصاص داده میشود تا بازیها را دریافت کنید و از حساب خارج شوید و سپس اتصال اینترنت را قطع کنید.
در این حین فروشنده یا واسطه از طریق دستگاه خود و یا وبسایت پلی استیشن، دستگاهی که برای آن حساب به عنوان پلی استیشن اصلی تنظیم شده است را غیرفعال میکند. اگر شما پیش از این موضوع اتصال خود به اینترنت را قطع کنید، سونی تا زمان اتصال دوباره نمیتواند لایسنس را چک کرده و یا متوجه رخ دادن این مهم شود. البته پس از شش ماه از گذشت این زمان، بازیها به صورت خودکار قفل میشوند تا شما دستگاه را حداقل یک بار به اینترنت برای بررسی لایسنس متصل کنید.
اگر پیشتر از این روند مطلع نشده باشید، اکنون درک خواهید کرد چرا این ظرفیت قیمت به مراتب پایینتر و البته محبوبیت بیشتری نسبت به سایر ظرفیتها دارد. کاربرانی که به تجربه بازیهای آنلاین توجهی نشان نمیدهند و اقتصادیترین راه تجربه بازیهای پلی استیشن را مد نظر قرار دارند، به تهیه این حسابها میپردازند.
عدم امکان اتصال به اینترنت و فقدان ویژگی فروش مجدد این ظرفیت از جمله معایب آن است که البته کاربران پیش از خرید آن کاملاً در جریانشان قرار میگیرند.
اگر فروشنده و یا واسطهای که عملیات خرید، انتقال و مدیریت یک حساب و ظرفیتهای آن را انجام میدهد، معتبر باشد، در استفاده از این حسابها هیچ مشکلی وجود ندارد و تا زمانی که قوانین اشتراک بازی توسط سونی پابرجا باشد، شما میتوانید از این حسابها استفاده کنید و حتی ظرفیتهای دوم و سوم را به فروش برسانید.
اکانتهای هکی و حسابهای غیرقانونی پلی استیشن
در تهیه و خرید حسابهای اشتراکی که بالاتر به بررسی دقیق آنها پرداختیم، میتوان از انتقال پول به دست توسعهدهندگان مطمئن شد و همچنین باور داشت که به شخص دیگری آسیب نرسیده یا از آن سو استفاده نمیشود. این موضوع برای حسابهای هک شده که به هر نحوی، اطلاعات ورود آنها در اختیار اشخاصی غیر از صاحبانشان قرار میگیرند، صدق نمیکند.
در حالت قبل، حتی با استفاده از یک واسطه، او به دلیل خدماتی که ارائه میدهد، مزایایی را دریافت میکند و باز هم به کسی آسیبی وارد نمیشود (یا حداقل این چیزی است که اگر واسطه معتبر باشد، باید در سناریوی مذکور رخ دهد). ولی زمانی که شما به سمت حسابهایی میروید که اما و اگر زیادی همراه آنهاست، چندین قدم به درستی برداشته نشده و هر لحظه احتمال سقوط وجود دارد.
حسابهایی که امروزه با نام حسابهای هکی، اکانتهای هکی یا اکانتهای ترکیبی شناخته و معمولاً روی کنسولهای پلی استیشن استفاده میشوند، بدون اجازه صاحب اصلیشان در اختیار کاربران دیگر قرار میگیرند.
اطلاعات ورود اینگونه حسابها میتوانند از طریق یک پیامک ساده یا حتی مراحل پیچیدهتر مانند نفوذ به شبکه و سرور شرکتهای تولیدکننده پلتفرمهای مربوطه فاش شوند.
اطلاعات ورود برخی از این حسابها از طریق وبسایتهای خارجی و برخی به شیوههای دیگر و بدون واسطه به دست میآیند.
بنابراین منظور از اکانتهای هکی، حسابهایی است که به هر روشی از راههای غیرقانونی در اختیار شما قرار میگیرند و دارای یک یا چند بازی هستند. اکانتهای ترکیبی هم شرایط مشابهی دارند ولی افزون بر بازیها، معمولاً شامل اشتراک پلی استیشن پلاس و یا اشتراک پلی استیشن نو نیز میشوند.
از آنجایی که برای این حسابها و محتویات موجود در آنها، ارزی برابر پرداخته یا صرف نمیشود، ارزش مادی بسیار پایینی دارند و تهیه آنها از جمله راههایی است که در نگاه اول میتواند بینهایت جذاب و اقتصادی جلوه کند.
با این حال، شاید ارزش اینگونه حسابها، با در نظر گرفتن تمام موارد، باز هم بسیار مقرونبهصرفهتر از حالت عادی باشد. در واقع این حسابها محدودیتهای بسیاری دارند که در پس قضیه نهفتهاند و حتی برخی با وجود دانستن این محدودیتها و گاهاً معایب، به سراغ آنها میروند.
یکی از این محدودیتها، عدم پشتیبانی آنها است؛ زیرا به معنای واقعی کلمه، هیچ شخصی حاضر به پشتیبانی از یک حساب دزدی نیست. از طرفی، هر لحظه احتمال میرود که حساب از دسترس خارج شده و راههای جانبی ورود به آن هم مسدود شوند.
مسدود شدن خود کنسول و پلتفرم به دلیل تغییر اطلاعات یا دست بردن در ارز موجود در آن و یا حتی دلایلی مبهم، از جمله دیگر خطراتی هستند که کاربران حسابهای هکی را تهدید میکنند.
در ضمن از آنجایی که عرضه حسابهای هکی معمولاً به روش مجازی و غیرحضوری صورت میگیرد و مراحل انتقال خود این پدیده هم قابل اطمینان نیست، احتمال از دست رفتن مبلغ پرداختی بسیار بالاست. با این حال، افراد بسیاری فارغ از کاری که انجام میدهند، به انجام درست آن باور دارند و تا جایی که میتوانند، در انتقال آن به مخاطب دقت میکنند.
در نتیجه در حالت معمول استفاده از این حسابها با برخی معایب قطعی و برخی معایب احتمالی همراه است. از جمله معایب قطعی آنها میتوان به عدم امکان استفاده از اتصال اینترنت اشاره کرد. در این حسابها همچون چیزی که در ظرفیت اول میبینیم، اکانت و بازیهای آن در اختیار کاربر قرار میگیرند اما او مجبور است در سریعترین زمان ممکن از حساب خارج شده و از اینترنت استفاده نکند.
برخلاف ظرفیت اول حسابهای قانونی، اکانتهای هکی بیش از یک بازی و سرویس را در اختیار کاربر قرار میدهند اما سونی رسماً با این کار مخالف است و آن را تخطی از قوانینی تلقی میکند که شما حین ساخت حساب و اولین ورود به کنسول با آنها موافقت کردهاید.
اگرچه اتصال به اینترنت در این حسابها هم ساز و کار قاطعانهای ندارد و گاه میتوان مدتها حتی به تجربه آنلاین بازیها پرداخت اما مواردی هم به عنوان معایب احتمالی این حسابها در نظر گرفته میشوند.
با توجه به این که مالکیت حساب در اختیار شما یا فروشنده نیست و عملاً قوانین را نقض کردهاید، با وجود تمام حرفهایی که فروشندگان در گوش کاربر زمزمه میکنند افزون بر فرایند قفل شدن بازیها که پیشتر توضیح دادیم، تصاحب حساب شخصی دیگر به این صورت، میتواند هرگونه خطری را متوجه مشترکین سازد.
تجربه ثابت کرده است که نرخ مسدود شدن دستگاه در این حالت چندان بالا نیست اما در صورتی که صاحب حساب، این فرایند را دنبال کرده و موضوع روی داده را به سونی گزارش کند، شما با مشکلات متداولی مواجه خواهید شد.
همچنین اگر تغییراتی را در اطلاعات صاحب اکانت انجام دهید و یا از ارز موجود در حساب استفاده کنید، احتمال رخ دادن مشکلاتی نظیر مسدود شدن کنسول شما به شدت بالا میرود.
اکانتهای بالانس
منظور از بالانس (Balance) مقدار ارز موجود در یک حساب است. در این حسابها از روشهایی برای شارژ استفاده میشود که عملاً از پایه غیرقانونی است و نه تنها نقض قوانین سونی بلکه نقض قوانین حقوق بین کاربر و شرکتها را در چند مورد و چند سناریوی مختلف انجام میدهد.
اگر در مورد استفاده از اکانتهای هکی اینطور فرض میشود که احتمال اعمال مشکل از طرف سونی پایین است، در این اکانتها احتمال به مشکل خوردن دستگاه شما چیزی بالاتر از ۸۰ و یا ۹۰ درصد در نظر گرفته میشود.
برای نمونه، برخی از این اکانتها از طریق حسابهای پیپل (PayPal) غیرقانونی و هک شده شارژ میشوند. بنابراین نه تنها شما با استفاده از این حسابها قوانین سونی، بلکه قوانین شرکت شخص ثالث مانند پیپل و حتی قوانین امنیت سایبری را هم نقض کردهاید.
مسلماً سونی با در اختیار داشتن جامعه کاربران چند صد میلیونی در بخشهای مختلف از جمله بازیهای ویدیویی نمیتواند نسبت به قوانین بیاعتنا باشد و اصول استوار کسبوکار خود را نادیده بگیرد.
به همین طریق معمولاً در اولین استفادهها از چنین حسابهایی، سونی به سرعت کاربران خاطی را پیگیری میکند و حتی در صورتی که آنها آفلاین هم باشند، حساب کاربری و دستگاه آنها را با محدودیت روبهرو میسازد.
جمعبندی؛ چه اکانتی را برای پلی استیشن تهیه کنیم؟
بدون شک بهترین گزینه برای تجربه اقتصادی بازیها و در عین حال رعایت حقوق توسعهدهندگان و به حداقل رساندن مشکلات احتمالی، تهیه اکانتهای قانونی اشتراکی با نامهای ظرفیت اول، دوم و سوم است.
اگرچه ما تنها زمانی این اکانتها را پیشنهاد میدهیم که شما از اعتبار کافی فروشنده و ادعای او اطمینان داشته باشید. در زیر میتوانید خلاصهای از مزایا و معایب این اکانتها را مشاهده کنید:
اکانتهای قانونی ظرفیت اول: امکان استفاده آفلاین از بازی که نیازمند قطع اتصال به اینترنت است. این اکانتها با قیمت به مراتب کمتری نسبت به ظرفیت دوم و سوم قابل تهیه هستند اما کاربر نمیتواند آنها را دوباره به فروش برساند.
اکانتهای قانونی ظرفیت دوم: این اکانت، ظرفیت کامل محسوب میشود. با تهیه این اکانت میتوان بازی را روی سایر اکانتهای دستگاه، هم به صورت آفلاین و هم به صورت آنلاین تجربه کرد. قابلیت فروش این اکانتها یکی دیگر از مزایای آنها است ولی نباید فراموش کرد که خرید این ظرفیت، گرانترین انتخاب شما خواهد بود.
اکانتهای قانونی ظرفیت سوم: تجربه بازیها در اکانت ظرفیت سوم فقط به صورت آنلاین امکانپذیر است و پیشرفت شما از جمله تروفیها نیز روی اکانت اصلی شما ذخیره نمیشود. این اکانتها نیز قابلیت فروش مجدد دارند و با قیمتی کمتر نسبت به ظرفیت دوم و قیمتی بسیار بیشتر نسبت به ظرفیت اول ارائه میشوند.