پس از معرفی بازی Marvel’s Spider-Man 2 در سال 2021، طرفداران این بازی در دو سال گذشته حدس و گمانهای زیادی درباره داستان و فضای این بازی داشتند. با وجود اینکه عده زیادی از کمبود عناوین فرست پارتی انحصاری پلی استیشن 5 در رویداد پلی استیشن گلایه میکنند، استودیو Insomniac با انتشار تریلر گیمپلی مفصل بازی Marvel’s Spider-Man 2 تا حدی موفق به نجات دادن این رویداد شد. این تریلر با معرفی دشمنان جدید، اتفاقات مهم داستانی و مکانیکهای جدید گیمپلی، با پاسخ دادن به سوالات قبلی، سوالات جدید و بزرگتری در ذهن طرفداران ایجاد کرد.
در ادامه مطلب به پنج تغییر بزرگ بازی Marvel’s Spider-Man 2 نسبت به قسمتهای قبلی مجموعه اشاره میکنیم.
مبارزات
استودیو Insomniac احتمالا یکی از مهمترین بخشهای داستان و گیمپلی بازی را در این تریلر بهنمایش گذاشته است: یکی شدن سیمبیوت ونوم با پیتر پارکر. همانطور که انتظار داشتیم، چنین اتفاقی علاوه بر تاثیر بزرگی که روی رفتار پیتر پارکر و داستان بازی میگذارد، مبارزات بازی را هم وارد سطح کاملا جدیدی میکند. اگرچه گیمپلی قسمت اول با ابزار گسترده، چندضربها و فینیشرها تجربه لذت بخشی ارائه میکرد، اما تریلر گیمپلی بازی Marvel’s Spider-Man 2 با نمایش یک پیتر پارکر خشنتر نشان داد که خشونت همیشه مبارزات را لذتبخش میکند.
مبارزات این بازی حالا شباهت بسیار بیشتری به مبارزات سری بازی Batman: Arkham دارند و ضربات پیتر هم بهخاطر تاثیر سیمبیوت پرقدرت و مرگبارتر از گذشتهاند. البته بعید است که این خشونت بدون تاثیر سیمبیوت هم در مبارزات دیده شود.
تاب خوردن سریعتر
بسیاری از بازیکنان بازی Marvel’s Spider-Man و بازی Marvel’s Spider-Man: Miles Morales بعد از مدتی به این نتیجه رسیدند که سرعت تاب خوردن در شهر در این بازیها میتوانست اندکی سریعتر باشد. البته این مشکل در نسخه کامپیوتر بازیها توسط Modها حل شده و سرعت حرکت در این بازیها بسیار نزدیکتر به آن چیزی است که طرفداران میخواهند.
خوشبختانه بهنظر میرسد که اعضای استودیو Insomniac هم از چنین مشکلی آگاه بودند و سرعت تاب خوردن و حرکت در محیط بازی Marvel’s Spider-Man 2 با هر دو شخصیت را افزایش دادهاند. البته بخشی از این موضوع میتواند به سختافزار قدرتمندتر پلی استیشن 5 هم مرتبط باشد که حالا میتواند به راحتی و در کمترین زمان تمام نقشه بازی را بارگزاری کند. باوجود اینکه تنها 12 دقیقه از گیمپلی بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شده، مقایسه این سه بازی نشان میدهد که سازندگان بهخوبی مشکلات بازیهای قبلی را برطرف کردهاند.
مکانیکهای جدید برای حرکت در شهر
استودیو Insomniac علاوه بر افزایش سرعت تاب خوردن پیتر و مایلز در شهر، به هر دو آنها لباسهای بالدار هم داده تا قابلیتهای بسیار بیشتری برای حرکت در محیط در اختیار بازیکن قرار داشته باشد. این مکانیک میتواند نقش بسیار کلیدی در حرکت بازیکنان در مناطق جدید بازی ایفا کند و باتوجه به اینکه بخش رودخانه و طرف دیگر آن هم در بازی به نقشه اضافه شده، امکان پرواز کردن میتواند کار بازیکنان برای حرکت سریع در محیطهایی که جایی برای تار زدن ندارند را فوقالعاده آسان کند.
البته این مکانیک میتواند بهعنوان یکی از ویژگیهایی که با پیشرفت در بازی در اختیار بازیکن قرار میگیرند، در بازی حضور داشته باشد تا حس پیشرفت واقعی و ارزش تجربه دوباره بیشتری را به بازی بدهد. نهتنها این ویژگی شدیدا گیمپلی بازی را بهبود میدهد، بلکه از لحاظ فنی هم یک قدم رو به جلو بزرگ محسوب شده و میتواند تجربه بازی را لذتبخشتر از همیشه کند.
درنهایت نباید از ویژگی Super Slingshot این بازی غافل شویم. به محض تعویض شخصیت بازی به مایلز، او از دو میله رو به رو برای شلیک کردن خود و حرکت با شتاب بسیار زیاد استفاده میکند. این ویژگی و احتمالا ویژگیهای مشابهای که برای آغاز سریع حرکت در بازی گنجانده شدهاند، میتوانند کمک بزرگی به حفظ شتاب بازی و حرکت سریع مرد عنکبوتی کنند.
فضای جدیتر
حضور سیمبیوت ونوم در تریلر رونمایی بازی در سال 2021 مهر تاییدی بر جدیتر شدن فضای بازی Marvel’s Spider-Man 2 نسبت به نسخههای قبلی بود. باتوجه به نحوه برخورد پیتر با مایلز در این تریلر و البته خشونتی که در مبارزاتش دیده میشود، احتمالا قرار است روایت داستان این بازی تفاوت زیادی با چیزی که در گذشته تصور میکردیم داشته باشد.
پیتر حالا تفاوت زیادی با حالت عادیاش دارد و مشخصا عصبانی و خشنتر شده است. این موضوع را میتوان در صدای هیولاگونه، رفتار پرخاشگرانه با مایلز، حمله بدون فکر به دشمنان و پرتاب کردن شهروندان بعد از نجات دادنشان هم مشاهده کرد. پیتر هر لحظه بیشتر تسلیم سیمبیوت میشود. در انتهای تریلر هم میبینیم که وقتی پیتر با خشم درباره لیزارد صحبت میکند، شکل چشمهایش شباهت بیشتری به چشمهای سیمبیوت ونوم پیدا میکند.
تعویض شخصیت قابل بازی
استودیو Rockstar پتانسیل واقعی تعویض آنی شخصیت قابل بازی برای بهبود روایت داستان را نشان داد. با اینکه استودیو Insomniac مستقیما از این بازی الهام نگرفته، مشخصا قرار است از این ویژگی در بازی استفاده کند. مانند بازی GTA 5 که در مراحل اصلی خط داستانی بازی با تعویض شخصی قابل کنترل در مواقع حساس کنترل کامل داستان را در اختیار بازیکن میگذاشت، بازی Marvel’s Spider-Man 2 هم قرار است چنین لحظاتی را با پیتر و مایلز داشته باشد.
با این حال، مشخص نیست که آیا امکان تعویض آنی شخصیت قابل بازی هنگام حرکت آزادانه در شهر هم وجود خواهد داشت یا خیر. در صورت وجود این ویژگی در بازی، قطعا طرفداران هر دو مرد عنکبوتی راضی خواهند شد و البته تجربه دو بازی قبلی هم در این بازی ترکیب میشود. باتوجه به پتانسیل داستانی تغییر رفتار و شخصیت پیتر بهخاطر تاثیر سیمبیوت روی او، باید دید که سازندگان برای تغییر شخصیت قابل کنترل در مراحل داستانی، یک حالت مرد عنکبوتی خوب و مرد عنکبوتی بد در داستان ایجاد میکنند یا خیر.
بازی Marvel’s Spider-Man 2 در فصل پاییز برای پلی استیشن 5 منتشر خواهد شد.