مجله تاج استور

شرکت EA چطور نگرش‌اش نسبت به بازی‌های تک نفره را تغییر داد؟

درصورتی‌که به خاطر داشته باشید، در بازه زمانی نه چندان دور شرکت EA معتقد بود که ساخت و انتشار بازی‌های داستان محور تک نفره جز اولویت‌های آخر برنامه‌هایشان است و بیشتر از هرزمانی می‌خواهند روی محصولات چند نفره و سرویس محور سرمایه گذاری کنند. در جریان دهه 2010، این شرکت با تبدیل برخی IPهای تک نفره به آثار مولتی‌پلیر آنلاین و تاکید روی این موضوع که ساخت عناوین تک‌نفره اصلا برای‌شان مقرون به صرفه نیست، دیدگاه‌های جنجالی مختلفی را با گذشت زمان مطرح کرد. به صورت کلی، عوامل این شرکت عقیده داشتند که بازی‌های تک نفره صرفا برای گذشته‌اند و هم‌اکنون دوره ساخت و توسعه آثار لایو سرویس به منظور درآمدزایی هرچه بیشتر برای شرکت‌های ناشر فرا رسیده است.

درواقع این‌گونه به نظر می‌رسید که عناوین لایو سرویس و چند نفره بخش اعظمی از برنامه‌ها و تمرکز عوامل این شرکت را دارا هستند و استراتژی‌هایشان تغییرات چندان زیادی را پیدا نخواهد کرد. اما با فرا رسیدن سالیان اخیر این‌گونه به نظر می‌رسد شرکت EA در حال انکار ایده‌های مطرح شده و دور شدن از آن‌ها است و به وضوح میزان اهمیت و توجهی که بازیکن‌ها نسبت به آثار داستان محور دارند را درک می‌کند. مشخصا تغییر نگرش این شرکت، موضوعی است که شاید کمتر کسی می‌توانست آن را پیش‌بینی کند. با این حال، نمی‌توان از نتیجه حاصل تغییرات شکل گرفته در برنامه‌های آن‌ها و عناوین برجسته تک‌نفره‌ی منتشر شده، غافل شد. شرکت EA طی سالیان گذشته بازی‌های داستان محور باکیفیتی را در اختیار کاربران تمامی پلتفرم‌های روز قرار داده و هریک از آن‌ها چه از نظر تجاری و چه نمرات کسب شده، عملکرد خوبی را به همراه داشته‌اند.

بدون هرگونه شک و تردید می‌توان گفت که تغییر نگرش شرکت EA نسبت به عناوین تک نفره با انتشار بازی Star Wars Jedi: Fallen Order در سال 2019 آغاز شد. این بازی از نظر جوانب مختلفی برخلاف مواردی بود که از شرکت ناشر انتظار می‌رفت. بازی نام برده فاقد هرگونه المان‌های آثار لایو سرویس نظیر خریدهای درون برنامه‌ای، مکانیزم‌های چند نفره یا لایو سرویس بود. در فرایند توسعه‌ی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order، تمرکز اصلی استودیو Respawn روی بخش داستان بازی قرار داشت و به بهترین شکل، یک بازی داستان محور را به بازیکن‌ها ارائه کردند. موفقیت تجاری این بازی سبب شد تا شرکت EA پس از گذشت مدت زمان نسبتا اندکی، از شروع توسعه‌ی دنباله آن نیز خبر دهد.

در جریان ماه ژانویه، بازی Dead Space Remake منتشر شد و در ماه گذشته نیز بازی Star Wars Jedi: Survivor در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفت. هریک از این بازی‌ها موفقیت‌های چشم‌گیری را برای شرکت ناشر به همراه داشتند و سیل عظیمی از بازیکن‌ها را به خود جذب کردند. از نسخه ریمیک بازی Dead Space هم‌اکنون به عنوان یکی از بهترین آثار ژانر وحشت و بقا یاد می‌شود و دنباله بازی Star Wars Jedi: Fallen Order نیز ضمن بهره‌مندی از پایه و اساس بازی نخست، به خوبی توانسته ویژگی‌های جدید و هیجان انگیزی را ارائه دهد. مطابق اطلاعات موجود،‌ بازی Dead Space Remake دومین بازی پرفروش ماه ژانویه در ایالات متحده بوده و میزان فروش بازی Star Wars Jedi: Survival نیز فراتر از پیش‌بینی‌ها در حال افزایش است. در کنار عناوین یاد شده، شرکت EA همچنین آثار دیگری را نیز روی پلتفرم‌های مختلف منتشر کرده است. اگرچه این دسته از آثار به صورت اختصاصی یک تجربه تک نفره محسوب نمی‌شوند، اما تا حدودی می‌توانند رضایت علاقه‌مندان به این سبک از بازی‌ها را جلب کنند. برای مثال، ‌بازی Star Wars Squadrons ضمن به همراه داشتن بخش چند نفره، دارای محتوای داستانی به خصوصی است که می‌تواند برای چندین ساعت بازیکن‌ها را سرگرم کند. پس از انتشار این عنوان، شرکت ناشر به سراغ بازی Need for Speed Unbound رفت و مجددا ضمن ارائه بخش آنلاین رقابتی، بخش کمپین نسبتا گسترده و قابل قبولی را نیز در این عنوان قرار داد. حال،‌ سؤال اصلی این است که در مورد برنامه‌های آینده شرکت EA برای انتشار بازی‌های تک نفره چه می‌دانیم؟

آیا بازی Dead Space 2 Remake ساخته خواهد شد؟

بنابر آن‌چه که به صورت رسمی اعلام شده، شرکت EA در نظر دارد تا در آینده همچنان به عرضه محتواهای تک نفره داستان محور ادامه دهد. در میان برنامه‌های آن‌ها نام بازی Immortals of Aveum محصول استودیو Ascendant دیده می‌شود و به نظر می‌رسد که این بازی، یک عنوان شوتر داستان محور و بسیار جاه طلبانه خواهد بود. از دیگر پروژه‌های در حال توسعه این شرکت، می‌توان بازی Dragon Age: Dreadwolf را نام برد. در مورد این پروژه اطلاعات بسیار محدودی در دسترس است، اما چندی پیش اعلام شد که تیم سازنده در ابتدا قصد پیش‌برد روند توسعه‌ی آن در قالب یک اثر لایو سرویس را داشته است. با این حال پس از گذشت مدت زمان محدودی از شروع روند توسعه، برنامه‌هایشان تغییر پیدا کرده و نسخه جدید فرنچایز Dragon Age هم‌اکنون به عنوان یک بازی تک نفره آفلاین در حال توسعه است. شرکت EA نیز اخیرا تایید کرد که بازی Dragon Age: Dreadwolf تا پیش از آپریل 2024 منتشر نخواهد شد. بنابراین استودیو Bioware فرصت کافی برای برآورده کردن انتظارات موجود را دارد. البته باید خاطر نشان کرد که این تیم توسه دهنده، ساخت نسخه بعدی بازی Mass Effect را نیز برعهده گرفته است.

در میان تمامی برنامه‌های شرکت EA، نباید فراموش کرد که آن‌ها ساخت بازی تک نفره و داستان محور Iron Man را به استودیو Motive، سازنده بازی Dead Space Remake محول کرده‌اند. مشخصا طرفداران ابرقهرمان‌های مارول و دی‌سی از مشاهده هدر رفتن میزان پتانسیل هریک از این شخصیت‌ها در عناوین لایو سرویسی همچون بازی Marvel’s Avengers خسته شده‌اند. به همین خاطر، می‌توان با قاطعیت گفت که شرکت EA تصمیم کاملا درستی را در مورد بازی آیرون من گرفته است. علاوه‌بر پروژه‌های مطرح شده، به صورت رسمی تایید شد که استودیو Respawn ساخت یک بازی شوتر اول شخص با محوریت جهان Star Wars را در برنامه دارد. برخلاف آن‌چه که شایعات مختلف اشاره داشتند، این بازی صرفا یک اثر داستان محور تک نفره خواهد بود و تا به این لحظه فاقد هرگونه بخش چند نفره است. ناگفته نماند که شرکت EA به منظور دوری کردن از اشتباهاتش در زمینه توسعه و انتشار بازی Battlefield 2042، اخیرا یک استودیو جدید را به منظور کار کردن روی بخش داستان نسخه‌های آینده این فرنچایز تاسیس کرده است.

در کنار تمامی اطلاعات مذکور، نمی‌توان از برخی شایعات و احتمالات موجود نیز چشم‌پوشی کرد. طی ماه‌های گذشته،‌ برخی منابع به ساخته شدن بازی اختصاصی شخصیت بلک پنتر در آینده نزدیک و تحت لیبل شرکت EA اشاره داشتند. از طرفی، گفته می‌شود که احتمال ساخت بازی سوم از سری Star Wars Jedi وجود دارد و استیگ آسموسن (Stig Asmussen) کارگردان بازی‌های این فرنچایز نیز به صورت غیر مستقیم ساخت دنباله بعدی را محتمل دانسته است. برخی دیگر از شایعات، از ساخته شدن نسخه جدید سری Dead Space توسط تیم Motive Studio خبر داده‌اند. همانطور که مشخص است، EA قصد دارد تا مشابه با گذشته نه چندان دور، مجددا بودجه کلانی را به ساخت آثار تک نفره داستان محور اختصاص دهد و هم‌اکنون پروژه‌های متعدد و متنوعی را در دست تولید دارد. شایان ذکر است که توسعه و انتشار پروژه‌های لایو سرویس مختلف در آینده، همچنان بخش مهمی از برنامه‌های این شرکت محسوب می‌شوند و ساخت چندین پروژه تک نفره به معنی کنار گذاشته شدن این دسته از آثار نیست!

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *